Paraty

Onze laatste dag in Rio zouden we naar de botanische tuinen gaan en de sugarloaf mountain beklimmen. Toen we vertrokken uit ons hostel kwam de eigenaar ons achterna omdat we die middag onze kamer uit moesten. Niet helemaal goed gepland van ons, maar misschien ook gelukkig omdat het die hele dag regende.

In de middag zijn we dan maar naar het bus station gegaan om een dag eerder dan gepland naar Paraty te gaan. De eerste bus zat vol en uiteindelijk konden we om 16:00 uur vertrekken. Onderweg waren er door het slechte weer nogal veel bomen over de weg gevallen en hadden we ongeweer 3 uur vertraging waardoor we pas om half elf aankwamen.

In het donker hielp het niet mee dat er naast het bus station een, zo te zien, jaren verlaten kermis stond. Gelukkig konden we na niet al te veel zoeken een hotel vinden waar we goedkoop konden overnachten. Omdat het normaal een redelijk hotel is was het ontbijt heerlijk. Daarna zijn we door gegaan naar ons hostel, onze spullen gedumpt om vervolgens Paraty te gaan verkennen.

Tineke verkent ParatyAls eerst zijn we alle tour agencies af gegaan om voor de komende dagen tours te boeken. Daarna hebben we heerlijk door het oude stadje gewandelt en bij een van de vele kilo restaurants gegeten. Voor een restaurant waar je per kilo voor je eten betaalt was het eten erg lekker en divers.

Tijdens onze eerste tour gingen we met een jeep naar verschillende bezienswaardigheden rondom Paraty. We zaten samen met een ander stel uit Duitsland in de jeep, gelukkig spraken zij ook goed engels.

Als eerste maakte we een korte stop bij een botanische tuin, met allerlei soorten planten en bloemen die ik nog nooit gezien had. Daarna gingen we naar een waterval. Dit was duidelijk het hoogte punt we de hele tour. Door de jaren lange erosie waren de stenen zo glad geworden dat er een natuurlijke glijbaan was ontstaan. Ook was er een andere plek waar je, als je precies op de goede plek stond, door de waterval kon lopen naar een soort geheime kamer achter de waterval.

Van de glijbaanWaterval

Rum distillerij

Nadat we ons hadden uitgeleefd bij de watervallen gingen we door naar een rum distillerij, waar we voornamelijk vele soorten rum konden proeven. Daarna gingen we lunchen bij een nogal duur restaurant, gelukkig hadden we zelf broodjes meegenomen en die zijn we lekker bij de rivier gaan opeten. Na de lunch gingen we naar nog een rum distillerij/proeferij. Als laatste zijn we nog naar een waterval gegaan, deze was minstens zo mooi als de eerste, maar toch minder leuk zonder glijbaan.

Uitzicht vanaf de bootDe volgende dag zijn we met een boot naar een aantal van de omliggende eilanden en afgelegen stranden gegaan. Hier hebben we heerlijk gezwommen en konden we de onderwater functie van mijn camera voor het eerste proberen. Die avond zijn we nog naar het oude stadje gegaan en hebben we echt heerlijk gegeten bij een van de restautantjes aan het centrale pleintje. De ober was zo aardig om mij te vertellen dat, als je iemand wil bedanken, je als man ‘Obrigado’ moet zeggen. Het is schijnbaar nogal gênant om als man de vrouwelijke variant ‘Obrigada’ te gebruiken. Weer wat geleerd.

Kay onderwaterTineke onderwater

3 gedachten over “Paraty

1. Mooie foto’s hoor! Ook de onderwater foto’s geven een duidelijk beeld. Wat hebben jullie al veel gezien en ervaren. Leuk hoor!
    Dikke kus,
    Yvonne

1. Dag Lieve Kay en Tineke,
      Al;weer even geleden dat we je blog of mail beantwoorden. We hopen dat alles goed gaat en jullie nog erg genieten van de mensen met hun cultuur en omgeving. Al 3 weken zijn er voorbij, de tijd gaat snel. Hioer is het winter, Opa blijft aan het sneeuw ruimen. ik hoor jullie denken wat is dat, maar het is in Schagen puur winter, erwtensoep weer. Dat heb ik ook gemaakt hoor.Houden jullie je eigen goed, veel plezier,. genieten maar doe voorzichtig. Groetjes en dikke knuffels van Oma en Opa Bogerd.

2. Wow, ziet er goed uit !
    Al Caipirinha (nl.wikipedia.org/wiki/Caipirinha) gedronken?
    Pas op: je bent dronken voor je het weet.