San Francisco naar Los Angeles

Ons avontuur begon in San Francisco, waar Kay en ik elkaar weer troffen in een piepklein maar knus hotelkamertje. De reis van Kay was al om drie uur’s ochtends in Utrecht begonnen en in de vroege avond (San Francisco tijd) moest hij zich, nadat hij meer dan 24 uur wakker was geweest, overgeven aan de vermoeidheid. Toen ik laat in de avond ook aankwam deed er na voorzichtig bonzen op de deur een wat slaperige en verwarde Kay open. Wat waren we blij om elkaar weer te zien en onze reis te beginnen!

In eerste instantie leek San Francisco een enigszins ongure stad met veel problemen met daklozen en verslaafden (ik zag mensen ’s avonds letterlijk midden op straat liggen met de naald nog in de arm!). Maar in de ochtendzon kwam een grootse stad met prachtige Victoriaanse huizen, onmogelijk steile of bochtige straten en veel diversiteit tevoorschijn. We bezochten de beroemde Painted Ladies en Hippie Hill en vanuit de haven hadden we mooi uitzicht op het beruchte Alcatraz. Het mooiste vond ik de rode Golden Gate brug, een indrukwekkend ‘staaltje’ architectuur in mooi contrast met de strakblauwe lucht. We hebben dan ook een tandem gehuurd om er overheen te kunnen rijden.

De volgende dag haalden we onze witte Ford Fiesta op zodat onze reis langs de Pacifische kust naar Los Angeles kon beginnen. Allereerst bezochten we een Walmart, een gigantische supermarktketen waar alle denkbare dingen verkocht lijken te worden, om broodnodige voorraden in te slaan. Onze volgende bestemming was Point Lobos, waar we ondanks de soms dichte mist toch konden genieten van steile kliffen, woeste zee, en de kronkelende kustlijn, met zijn heldere lagunes en vele vogels. Later sloegen we ons kamp op midden in de bossen van Big Sur.

We vervolgden ons reis langs de slingerende kustweg. Ditmaal waren het met name de zeeolifanten die zorgden voor het spektakel. Op het eerste gezicht leken het enorme zeehonden met een forse slurf als neus, die voor pampus liggen op het strand. Maar na een tijd hoorden we de mannetjes brullen en soms zelfs vechten om te bepalen wie het meest dominant is.

Naarmate we de kust wat achter ons lieten veranderde het landschap in goudgele heuvels en de temperaturen namen in rap tempo toe. Langs ons flitsten eindeloze wijngaarden en heuvels. Uiteindelijke streken we neer op een nagenoeg verlaten camping, afgezien van een horde brutale eekhoorns en chipmunks. Vanwege het extreme vuur gevaar zochten we onze toevlucht bij een nabijgelegen charmant eethuisje waar de maaltijden zo overdadig waren dat het merendeel van de gasten het restaurant verliet met dozen vol onaangeroerd eten.

De volgende ochtend waren we al vroeg uit de veren om de Aliso trail te lopen voordat de verzengende hitte van de zon genadeloos zou toeslaan. We bewonderden de vergezichten en vervolgden ons reis naar Los Angeles via een kort stop langs de weldadige stranden met onmogelijke hoge palmbomen van Santa Barbara.

Die avond hadden we tickets voor een echte basketball wedstrijd in het Staple Centre, het thuis stadion van de LA Lakers. Maar aangezien het NBA seizoen nog niet was begonnen bezochten we in plaats daarvan een wedstrijd van de LA Sparks, het vrouwen team. Wat een ervaring! De dansers, de aanmoedigingen van het publiek, het opzwepende commentaar en muziek, de grote schermen waarop ook het publiek in beeld komt… het is spektakel en entertainment in zijn puurste vorm!

Op onze laatste dag in Los Angeles gingen we naar de studios van Warner Bros, waar we over de sets van onze geliefde tv-series, waarmee we zijn opgegroeid mochten lopen. Zo liepen we door Stars Hollow uit Gilmore Girls, stonden we naast verscheidene batmobiles en zaten we zomaar ineens in Central Perk uit Friends! Uiteraard kon een bezoek aan Griffith Observatory met een uitzicht over de hele stad en de beroemde Hollywood letters in de heuvels in de avond niet ontbreken.

2 gedachten over “San Francisco naar Los Angeles

1. Reactie van Janke:
    Mooi verhaal Tineke. Ik ben blij dat er eindelijk wat staat over jullie belevenissen. We keken elke dag of er al wat stond namelijk.
    Ik ben nieuwsgierig naar de mensen die jullie daar ontmoet hebben.
    Misschien in het volgende verslag? Ik zie ernaar uit !
    Liefs uit Leeuwarden.

2. Het belooft weer een reistocht te worden met de afwisseling van grootsteedse vergezichten en “primitief” wandelen (een trail volgen) en kamperen. Die moet wel mooie plaatjes en verhalen opleveren. De eerste serie is zeer de moeite waard.