Torres del Paine: Trekking

Als je land op het vliegveld van El Calafate merk je gelijk dat je in een andere wereld bent. Uitgestrekte landschappen met vooral heel veel niks. Omdat het vliegveld zo’n 30 minuten rijden van de stad ligt moesten we een shuttle bus nemen. Gelukkig zet die je wel gelijk af bij een plek naar keuze waardoor we helemaal niet meer hoefden te zoeken naar ons hostel.

Vanuit El Calafate hebben we de volgende dag een bus genomen naar Puerto Natales. Daar hadden we een dag uitgetrokken voor de voorbereidingen op een 5 daagse trekking in het Torres del Paine nationale park. Nadat we alle camping gear gehuurd hadden moesten we gaan bedenken wat voor eten we gingen meenemen. Uiteindelijk hebben we besloten op een dieet van voornamelijk instant aardappelpuree en bonen.

De volgende ochtend vertrok de bus naar het nationale park al om 7:30, dus vroeg op snel nog een laatste keer douche en dan de bus in. Het park ligt nog steeds een flink eind van de stad en het was dan ook pas rond 12 uur dan we konden beginnen met lopen. De eerste dag was het een trek van 3,5 uur naar de eerste camping. Wat opzich niet heel veel lijkt maar bijna de hele route was berg op en met een backpack van 15kg was het toch redelijk vermoeiend.

Route Torres del PaineTorres del Paine (1)

Een kaart van onze route: rood is dag 1, groen is dag 2, blauw is dag 3, geel is dag 4.

Eenmaal op de camping hebben we maar meteen onze tent opgezet en daarna een korte pauze genomen. Vervolgens konden we lekker zonder bepakking het laatste stuk van ongeveer een uur naar de top lopen, niet de echte top maar we wel het hoogste dat je kan komen zonder echt te gaan klimmen. Daar hebben we genoten we het prachtige uitzicht op de Torres, twee scherpe bergpieken.

Torres del Paine (9)Omdat het al laat werd moesten we terug omdat we nog wilde koken in het laatste beetje daglicht. Na een dag lopen was het de lekkerste aardappel puree ooit. De rest van de avond hadden we doorgebracht met twee Amerikanen uit Minnesota die al vele trekkings gedaan hadden.

De volgende dag hadden we een trek van 9 uur tot de volgende gratis camping gepland. Ik had de wekker verkeerd gezet waardoor we eigenlijk te laat wakker zijn geworden. Toen maar snel gegeten en de spullen gepakt en begonnen met lopen. De eerste ongeveer 2 uur was terug zoals we waren gekomen, daarna begon de trek helemaal rondom de berg.

Doordat we te laat waren vertrokken hebben we de gratis camping niet meer gehaald en moesten we stoppen op de betaalde camping ongeveer 2,5 uur eerder dan gepland. Een beetje afzetterij want het kleine stukje grond voor onze tent koste meer geld dan een hostel in Puerto Natales. Bij de betaalde camping hadden ze wel een winketje waar ze ook koud bier verkochten, extra lekker na een lange dag lopen.

Omdat we de tweede dag niet ver genoeg gekomen waren moesten we de derde dag wat inhalen. Als eerst moesten we ongeveer 2,5 uur lopen naar de gratis camping. Daar al onze spullen achter gelaten en de ongeveer 2 uur de vallei ingelopen. Op de heenweg hadden we het geluk op een groep Amerikanen op een dagtrip tegen te komen. Ze hadden eigenlijk te veel eten mee en boden ons een paar heerlijke verse broodjes aan, veel beter dan de volkoren koekjes die wij als lunch mee hadden.

Na ongeveer 2 uur besloten we vanwege dat tijd om terug te gaan naar de camping. Daar al onze spullen gepakt en vervolgens nog 2,5 uur gelopen naar de volgende camping.

Torres del Paine (21)De laatste dag zijn hebben we onze tent gewoon laten staan en zijn we naar de gletsjer Grey gelopen, een trek van ongeveer 3,5 uur. Na ongeveer 2 uur zie je voor het eerst het meer met daarin gigantische ijsblokken. Na nog eens anderhalf uur ben je dan bij de gletsjer. Voor ons allebij de eerste gletsjer die we in ons leven hebben gezien en het is echt heel erg groot.

De terugweg hadden we lekker snel gelopen en na iets meer dan 2,5 uur lopen waren we alweer terug bij de camping. Daar hadden we nog ongeveer 2 uur de tijd voordat de boot naar het begin punt vertrok, genoeg tijd om even uit te rusten voordat we alle spullen moesten inpakken. Na vier dagen perfect weer begon het toen eindelijk te regenen. Gelukkig zaten wij inmiddels al in de bus terug naar Puerto Natales.

In Puerto Natales kwamen we pas aan rond 22:30 en we hadden nog geen reservering. Uitgeput en met al onze spullen in te regen moesten we nog opzoek naar een hostel. De eerste paar die we probeerde zaten allemaal vol. Gelukkig was iemand bij een van de hostels iemand zo aardig om voor ons rond te bellen totdat die voor ons een kamer gevonden had.

De hele dag daarna hebben we gebruikt om lekker uit te rusten en ’s avond hebben we een heerlijk stuk steak gegeten. Morgen gaan we dan weer terug naar El Calafate om daar een trekking op de Perito Moreno gletsjer te doen.

Een gedachte over “Torres del Paine: Trekking

1. Hallo Tineke en Kay,

Het ruige landschap maakt veel indruk. De paden op de lanen in, maar dan heuvelachtig. Mooi. Zet hem op.

PS: Tineke: check je e-mail, ik krijg een e-mail van Hotmail met de melding dat daar iets mee aan de hand is. Er wordt gezegd dat je beveiligingsgegevens worden verwijderd. Zullen we even skypen?