Siem Reap: Angkor Wat en Nieuw Jaar

Vandaag zijn we om 6uur ’s ochtends begonnen aan onze reis naar Siem Reap, Cambodja. Voor het eerste deel zijn we met de lokale trein naar de grensplaats Aranyaprathet gegaan. Na ongeveer 6uur en 100 tussenstops kwamen we dan eindelijk aan. Van het station is het dan nog een paar kilometer per tuk-tuk tot de grens waar voor 100 bath (ongeveer €2,50) alles eigenlijk geheel zonder problemen en in ongeveer een uurtje geregeld is.

Vervolgens is het in Cambodja allemaal wat minder soepel geregeld. Eerst moesten we met de min-of-meer verplichte gratis bus naar het ‘busstation’ (in plaats van gratis met een Nederlandse expat mee te reizen). Op dat busstation zijn alleen veel te dure tickets te koop om naar Siem Reap te gaan. Uiteindelijk hadden we een groep van ongeveer 10 andere reizigers gevonden en konden we per mini-van dan eindelijk vertrekken richting Siem Reap. Daar aangekomen wordt je natuurlijk niet op een prettige plek afgezet, maar net buiten de stad. Gelukkig staan er dan een aantal tuk-tuks die je weer voor veel te veel geld heel graag naar de stad willen brengen. Na langen onderhandelen kwamen we uiteindelijk en zonder al te veel moeite aan bij ons guesthouse.

In ons guesthouse hadden we weer last van onze anti-malaria medicijnen, waardoor we slecht sliepen en ik zelfs een beetje paranoide werd. De volgende ochtend zouden we naar Angkor Wat gaan, maar na weer een nacht van bijna geen slaap hebben we dat maar een dag uitgesteld. In plaats daarvan hebben we de dag gebruikt om rustig van hostel te wisselen (ons guesthouse zat helaas vol) en ook nog wat bij te slapen.

Angkor Wat zonsopkomstToen we weer wat uitgerust waren hebben we de volgende dag twee fietsen gehuurd en konden we dan eindelijk naar Angkor Wat. Het eerste stuk fiesten was door de stad. Eerst lijkt het verkeerd heel chaotisch, maar na een paar kruispunten is het eigenlijk allemaal heel duidelijk en ongeveer net zoals fietsen in de spits in nederland. Na een kleine 7km waren we alweer bij Angkor Wat. Dit was de hoofdtempel en hoofdstad uit het Angkor tijdperk van Cambodja en het is echt gigantisch. De stad zelf bestaat uit meerdere lagen, met in het midden 3 hogen torens. Na een uur waren we ongeveer het terein over en besloten weer terug te gaan naar onze fietsen. Angkor Wat is namelijk slechts een van tientallen tempels in het gebied.

Bomen tempelDe volgende tempel op onze route was de Angkor Thom, de latere hoofdstad. Dit is een gebied van ongeveer 3km bij 3km met rondom een muur van ongeveer 4 meter hoog. Na een klein stukje fietsen kwamen we in het centrum bij de Bayon (een soort centrale tempel). Vervolgens hebben we de rest van de dag nog een aantal kleinere tempels beocht. Het meest bijzonder was de tempel Ta Phrom waar de bomen zich overal op, om en door de gebouwen hebben weten te groeien.

Geheime tempelOp oudjaarsdag besloten we met een tuk-tuk naar een aantal wat meer afgelegen tempels te gaan. Na ongeveer eenuurtje tuk-tukken kwamen we bij de berg waar de tempel op stond. Na een stukje klimmen en 660 traptreden waren we er dan, en in tegenstelling tot de duizenden bezoekers bij Angkor Wat waren we hier helemaal alleen en par na ongeveer 20 minuten kwamen er een handje vol andere ook de berg op. Via nog een kleine tempel reden we dan weer terug naar ons hostel. Na de lunch hadden we nog een tempel aan de andere kant van de stad op de planning. Na weer een lange trap konden we hier genieten van het schitterende uitzicht over de eindeloze rijstvelden waar we bleven tot zon’s ondergang.

Dezelfde avond was in ons hostel een groot nieuwjaarsfeest en toen we terug kwamen waren er al meerder rondes gratis shots uitgedeeld. Na even douchen voegden wij ons ook bij al de anderen op het dak van ons hostel. Na middennacht gingen we samen met een aantal mensen die we hadden ontmoet naar de pubstreet. Hier was het ongeveer net zoals het waarschijnlijk overal is, veel te druk met overal rond vliegend bier maar wel heel gezellig.

Angkor Wat zonsopkomstOp 2 januari, onze laatste dag in Siem Reap, gingen we ’s ochtends extra vroeg fietsen om de zon’s opkomst op Angkor Wat te kunnen zien. De tempel is zo gebouwd dan de zon precies van achter het gebouw opkomt en is prachtig om te zien. Na nog een kort rondje van nog meer tempels besloten we maar weer terug te gaan om aan de brandende middagzon te kunnen ontsnappen. Die avond hadden we tickets voor Phare, een locaal circus dat echt ontzettend leuk is om bij te zijn. Vooral alle acrobatische stunts waren echt super leuk. Nu zijn we op weg naar Battambang, de tweede stad van Cambodja.

2 gedachten over “Siem Reap: Angkor Wat en Nieuw Jaar

1. Zo’n tuktuk is een brommer met een aanhangwagentje? Volgens Google kun je complete tuktuktochten door Cambodja maken. Ik kwam zelfs een speciale website tegen waarop de vervoersdiensten werden aangeboden. De glimlachende bestuurder staat uitgebreid in beeld!
    Trouwens: de plaatsnamen lijken wel bedacht om er woordgrappen in het Nederlands mee te maken. Heb je nog wat gezien? Ja, Angkor Wat.
    Genoeg flauwekul.
    Zo te zien (en te horen) liggen jullie op schema. Wat een ervaringen hebben jullie nu al opgedaan! Een zonsopkomst, apen, bomen, tempels, tuktuks. Prima. Ga zo door!