Raja Ampat: Vissen en Koraal

Het is redelijk wat werk om in Raja Ampat te komen. Onze reis begon al om 1 uur ’s nachts in Makassar, slaperig regelden we een taxi naar het vliegveld voor de vlucht naar Sorong. Daar kwamen we iets voor 8 uur ’s ochtends aan, precies op tijd om naar de haven te gaan voor de veerboot naar Waisai. Eenmaal in Waisai werden we opgewacht door Sara van Koranu Fyak homestay en nadat we onze permit voor de regio hadden gekocht konden we met de speedboot naar onze homestay op Kri eiland.

Uitzicht vanaf de homestayEn toen kwamen we aan op een van de mooiste plekken waar we ooit geweest zijn. Onze bamboe hut staat aan de rand van een prachtig wit strand met palmbomen en helder water vol met koraal en kleurrijke vissen. Het is allemaal heel basic, maar met zo’n omgeving heb je niet veel meer nodig. Toen we onze tassen hadden uitgepakt konden gelijk aanschuiven voor de lunch in het restaurant boven het water. In de middag genoten we van het onbeschrijfelijke uitzicht vanuit onze hut terwijl we lekker konden lezen. Later maakten we kennis met de andere gasten en na een gezellige avond vielen we in slaap.

Na het ontbijt vertrokken we voor onze eerst duik. Door het warme water en gunstige tij dat iedere dag nieuwe plankton en voeding meebrengt is Raja Ampat een van de meest biodiverse plekken op aarde en meer dan de helft van alle zeedieren zijn hier te vinden. We konden dus niet wachten om aan onze gevorderde duikcursus te beginnen. We studeerden alvast wat voor de volgende dag en in de avond beklommen we een heuvel op het eiland om de zonsondergang te zien. Toen we terug kwamen waren we precies op tijd voor het avondeten, verse vis met groenten en natuurlijk rijst.

De dag erna begon onze cursus en gingen we naar Mike’s Point, een klein eiland met er omheen vooral heel mooi koraal. We zwommen rond het eiland en aan het eind gingen we nog een stukje door een grot. Als onderdeel van de cursus moesten we bij elke duik proberen zoveel mogelijk vissen te identificeren. Dus na de duik sloegen we de boeken open en zochten we alles dat we ons nog konden herinneren op. Daarna was het vooral relaxen en die avond maakten we ons klaar voor onze eerste nachtduik. Een van de andere gasten had een uv-licht mee waardoor sommige vissen maar vooral het koraal in felle neon kleuren oplichtten. Aan het einde deden we allemaal onze lamp uit en zagen de bio-luminescent plankton, overal waar je zwemt zie je de kleine groene lichtjes om je heen, echt prachtig.

KoraalDe dagen daarna gingen we natuurlijk nog een aantal keer duiken maar we konden ook heel mooi snorkelen bij onze homestay of rond het eiland. We zagen bijna elke keer wel grote en kleine tropische vissen, schildpadden en haaien. Ook zagen we een aantal keer een lionfish, stonefish en een paar soorten cuttlefish, maar het was vooral erg leuk om te zoeken naar de kleine zeepaardjes en de verschillende soorten nudibranch, een soort onderwaterslakken die in bijna alle kleurcombinaties voorkomen. Naast de onderwaterwereld las ik nog een paar papers en heeft Tineke een leuk boek gevonden. We ontmoeten ook nog een aantal mensen van een andere homestay en samen waren we eindelijk met genoeg om de boot te vullen om naar wat verder gelegen plekken te kunnen gaan.

Uitzicht bij FamDe eerste plek was Fam, een groep klein eilandjes die het typische beeld van Raja Ampat vormen. Natuurlijk kun je ook hier mooi duiken en omdat het water hier wat dieper is besloten we hier de diepe duik van de cursus te doen. Dieper dan 40 meter kan je een soort high gaan voelen waardoor je langzamer en slechter beslissingen kan gaan nemen. Tijdens onze duik probeerde we dit ook te voelen. We merkten dat alles steeds een beetje langzamer ging, het was dus tijd om weer wat te gaan stijgen. In de rest van de duik zagen we weer prachtige vissen en ook een aantal nudibranches.

Kay en TinekeOp onze laatste dag gingen we eerst naar de Passage, door de liggen van de eilanden staat hier een sterke stroming en is het bijna zoals een rivier. Het koraal is alleen anders en ook sommige vissen kan je vooral hier veel zien. Helaas was het water niet heel helder toen wij er waren, maar we hebben nog wel een aantal interessante vissen en een grote kwal gezien. Daarna gingen we door naar Manta Point, hier komen de manta’s speciaal naartoe om zich te laten schoonmaken. Helaas waren er geen manta’s, dus moesten we ons vermaken met de andere vissen.

Op onze vertrekdag konden we nog precies twee duiken maken. De eerste was bij het beroemde Cape Kri, waar het record aantal vissoorten binnen een uur is gezien, en daarna nog naar Blue Magic. Twee hele mooie duiken en een mooie afscheid van deze schitterende plek. Toen we terug waren moesten we snel onze spullen pakken, iedereen kwam nog even langs om afscheid te nemen en toen moesten we echt gaan want anders zouden we de boot niet meer halen.

3 gedachten over “Raja Ampat: Vissen en Koraal

1. Dit lijkt een waanzinnig mooi einde van een reis die op het lijstje ‘geweldige ervaringen’ gezet kan worden. Of vergis ik mij? Ik weet in ieder geval wel dat het thuisfront enorm uitziet naar jullie komst. En ik zal het fijn vinden wanneer jullie er weer veilig zijn, maar jullie blogs enorm missen… Wat heb ik (samen met jullie) genoten!!

2. Wat ontzettend mooi is het daar!
    Groetjes (uit ook wel zonnig Nederland) van Janke

3. Paradijselijke taferelen!? Een mooier zee-aquarium is er niet. Complete kwartetspellen met tropische vissen trekken aan jullie ogen voorbij. Trouwens: wat een mooi onderwaterportret van jullie tweeën. Happy together!