Buenos Aires: Zalig!

Uiteindelijk zijn we de hele week in Buenos Aires gebleven. De stad voelt Europees aan en we voelden ons gelijk helemaal thuis. In het hostel zitten veel internationale mensen en vooral ontzettend veel Nederlanders. Op een avond was er een bandje dat hier muziek kwam spelen en meer dan de helft van de gasten was Nederlands! Het was fijn om weer Nederlands te spreken omdat dat toch een stukje gemakkelijker en vertrouwder is. Een andere avond zijn we naar een bar in de buurt geweest waar de drank per 4 liter werd geschonken. Ik heb bijna de hele avond Spaans gesproken en heel veel nieuwe woorden en dingen geleerd en tot zonsopgang gesproken met een Colombiaan uit het hostel. De volgende dag waren we behoorlijk brak… Het is elke avond heel gezellig in het hostel en er zijn altijd mensen die een biertje willen drinken, uitgaan, een film met je willen kijken of die met je willen chillen. De sfeer is hier dus erg goed.

We zijn een paar keer uit eten geweest en voor de rest hebben we zelf gekookt. Hoogtepunt was de Kobe-biefstuk die we in een beroemd steakhouse hebben gegeten. Deze biefstuk uit Japan wordt vaak als beste biefstuk ter wereld genoemd. Gelukkig waren we op tijd aangekomen bij het restaurant want er stond al een kleine groep mensen te wachten tot het restaurant open ging en die groep werd alleen maar groter. Samen met een aantal mensen die we hebben leren kennen zijn we hier gaan eten.

Tineke op Recoleta begraafplaatsBuenos Aires

Daarnaast hebben we uiteraard veel toeristiche plekken bezocht. Een mooie gelegenheid om veel inside-informatie op te doen was een gratis stadstour, georganiseerd door enthousiaste portenos. Onze gids Sol was erg bevlogen en vertelde veel interessante verhalen over de politiek, historie en gebruiken in Argentinie. Zo is er onlangs om de grote obelisk op Plaza de Mayo een condoom gehangen op wereld-aidsdag. Ook wees ze ons op vele kleine dingen die opvallen in de stad. Zoals het kleine belang dat aan symmetrie wordt gehecht. De Pink House (Argentijnse variant van het Witte Huis) is bijvoorbeeld aan een kant ingekort om een weg aan te leggen en niemand heeft de moeite genomen de symmetrie van het gebouw te herstellen.

Nationale boom en KayEen andere keer hebben we de beroemde begraafplaats van Recoleta bezocht. Dit is eigenlijk een kleine stad met straten en zou best de stad der doden genoemd kunnen worden. De rijke Argentijnen proberen elkaar zelfs in de dood af te troeven door alsmaar grotere graven te bouwen. In de buurt groeit het oudste exemplaar van de nationale boom die volgens het bordje in 1300 geplant is. Het is een belachelijk brede boom, de takken steken aan alle kanten ongeveer 10 meter uit. We waren stomverbaasd over de grootte van de boom, aangezien we er eerst van uitgingen dat het om meerdere bomen ging. Later op de dag hebben we nog een fine arts museum bezocht.

Tango in San TelmoEen echte aanrader is de antiekmarkt in San Telmo op zondagmiddag. De hele dag wordt er de tango gespeeld en gedanst. Op de markt wordt een grote verscheidenheid aan oude spullen, die een nostalgisch gevoel oproepen, verkocht. Het is echt heel interessant en leuk om hier een middagje rond te lopen. Iets minder vonden we Tigre, dat in de gidsen wordt beschreven als het Zuid-Amerikaanse Venetie. Maar het is eigenlijk meer een vakantiepark in de delta van een grote rivier. Op een bootje kregen we een tour over het water. We konden hier wel goed genieten van het mooie weer.

Samen met Sander uit Utrecht en Sara uit Antwerpen hebben we drie dagen lang een Spaanse cursus gevolgd om ons Spaans te verbeteren. Dus we hebben onze tijd ook besteed aan het studeren. Gedurende deze periode zijn we ook veel met zijn vieren opgetrokken. Het Vlaams van Sara is erg grappig om te horen. Onze favorieten zijn: zalig (fijn, leuk), zetel (zitplek) en poep (kont).

Morgen vertrekken we voor een paar dagen naar Colonia del Sacramento in Uruguay. We hebben inmiddels behoefte om naar buiten de stad te vertrekken en onze vlucht vertrekt zaterdag pas vanuit Buenos Aires. Daarnaast is het een goede gelegenheid om dollars te pinnen. De officiele wisselkoers is namelijk vele malen lager dan de werkelijke (op de blue market). Door dollars te pinnen hebben we letterlijk 50% meer geld te besteden! Dus Uruguay here we come! Daarna vliegen we naar El Calafate, waar het een heerlijke 20 graden celsius is, in het zuiden van Argentinie.

4 gedachten over “Buenos Aires: Zalig!

1. Hallo Tineke en Kay,

Wat geweldig om te lezen en te zien dat jullie een mooie reis maken. Een beetje jaloers ben ik wel. Zoveel zien en beleven, heerlijk.

Groeten Karin (en natuurlijk van Dirkje en Marleen)

2. Dag Kay enm Tineke, wat hebben we weer genoten van jullie reis, dank je wel voor de moeite die je neemt om ons mee te laten reizen. Prettige vakantie, geniet van alles om je heen en wees wel bewust dat je dit allemaal kunt doen.Liefs en groetjes van Oma en Opa en doe voorzichtig.X X

3. Hallo Tineke en Kay,

Jullie woordenschat wordt in deze tijd vergroot, zowel het Spaans als het Vlaams gaat, zo valt te lezen, met sprongen vooruit. Bovendien is the fun er ook nog steeds.

Hebben jullie nog sporen gezien van bijvoorbeeld De Dwaze Moeders van de Plaza de Mayo of de beruchte wedstrijd Argentinië-Nederland 1978 (3-1)?

En hoe staat het met koninginneschap van Maxima? Leeft dat daar?

Lo que debes hacer es aguantar. Op naar het zuiden!

Groeten,
    Aeilko

4. Lieve Kay en Tineke,

Het klinkt allemaal super leuk wat jullie allemaal ondernemen! Ik ben wel behoorlijk jaloers nu ik tussen de boeken zit met het koude weer in Nederland, maar het doet me goed om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! En bovendien onwijs leuk dat jullie zoveel contact leggen! Ik ben benieuwd naar jullie Spaans als jullie terugkomen..

Heel veel plezier in Uruguay. Gaan jullie daar ook nog doorheen reizen, of houden jullie het bij Colonia del Sacramento?