Dalat: Bergen en Warme Chocolademelk

Inmiddels hebben we de truien weer opgeduikeld uit onze backpacks want we zijn in Dalat! Vroeger was dit een Frans resort in de bergen op 1500 meter hoogte. Na een warm afscheid bij onze lodge in Cat Tien vertrokken we met onze zomerkleding uit Cat Tien, 170 km later kwamen we bibberend en klappertandend in onze truien aan. Onderweg genoten we van spectaculaire bergpassen met adembenemende vergezichten en luid zingend op de motor zetten we onze reis naar het noorden voort. Het was een fenomenale rit!

Zo nu en dan veranderde de rustige snelweg in drukke delen met talloze kuilen en andere obstakels die onze voortgang belemmerden. Maar aangemoedigd door de lokale bevolking op de weg, draaiden we het gas open, om voor donker in Dalat aan te komen. Terwijl de zon daalde, pakten we onze truien, maar we begonnen alsnog te rillen. We checkten in bij een hotel in een oude roze Franse villa en ’s avonds genoten we van een heerlijke ‘fried rice’ en warme chocolademelk. Daarna kropen we in bed met onze thermo-kleding om weer eens lekker tv te kijken.

Crazy HouseDe volgende dag brachten we onze motorbikes bij een Xe Mai om de olie te verversen, opnieuw af te stellen en de ketting te olien. Daarna gingen we de stad verkennen. Als eerste bezochten we Hang Ngha Crazy House, een fabelachtig en bizar architectonisch kunstwerk dat zich niet beter laat beschrijven dan in de Lonely Planet: ’think Gaudi on acid’. De kunstenares is gepromoveerd in Moskou, en is de dochter van de president na Ho Chi Minh. Het was een bijzondere ontdekkingstocht door een surrealistische creatie.

KabelbaanVervolgens namen we een kabelbaan door de bergen naar de Truc Lam Pagoda met prachtige bloeiende tuinen. Een korte wandeling bracht ons bij een mooi uitzicht over het Tuyen Lam meer waar we genoten van warme koffie en chocolademelk. Daarna keerden we terug om nogmaals het landschap te bewonderen vanuit de kabelbaan. Terug in de stad, kochten we gedroogd fruit, aardbeien, en een nieuwe rugzak. Toen werden we benaderd voor een easy-rider tour naar Buon Ma Thuot, waarmee we de volgende dag onze roadtrip zouden vervolgen.

’s Avonds hebben we weer subliem gegeten in een heel bijzondere ambiance. In een zijstraatje ontdekten we een art-gallery/restaurant dat er interessant uitzag. Binnen hing het vol met unieke en prachtige impressionistische schilderijen, maar onvergelijkbaar met bekende schilders als Matisse, Monet of Chagall. We mochten ook een kijkje nemen in het atelier! De gestoomde vis daar was werkelijk weergaloos en ook het dessert was erg lekker. Glimlachend en voldaan liepen we terug naar ons hotel.

2 gedachten over “Dalat: Bergen en Warme Chocolademelk

1. Tjonge jonge (klinkt Vietnamees!). Inderdaad een Crazy House! Een vakantietrip op zich. Nog even een kabelbaantje nemen, een wandelingetje hier of daar. Jullie maken je kilometers wel. En dan een Flower-Power-Motorcycling-Trip in het vooruitzicht.
    En … lekker eten en drinken. Maar dat spreekt vanzelf, glimlachend en voldaan. Waar is de zonsondergang gebleven?

1. We reizen inderdaad heel wat af! We hebben inmiddels vanaf Dalat alweer 300 km afgelegd en vandaag komen we een beetje bij als voorbereiding op de 230 km van morgen. De blogpost zal binnenkort verschijnen! In Dalat is het veel te mistig om de zonsondergang the fotograferen en bovendien ijzig koud. Het is in de avond maar 10 graden! Omdat we temperaturen van 30-35 graden gewend zijn, was dat dus wel even schrikken. Maar dat zal vergeleken met Nederland dan wel weer een lekker weertje zijn.